Pedagogisk Fortbildning för lärare

FÖRELÄSNINGAR , WORKSHOPS, WEBBINARIER, ONLINEKURS

VUX/SFI, YH, GY/6-9

Hej och välkommen! Jag är här för att erbjuda högkvalitativ fortbildning som ger dig och dina kollegor chansen att uppleva en märkbar förändring i undervisningen. Ni får stöd och verktyg för att öka elevernas lärande, delaktighet och motivation – det vill säga just vad ni strävar efter. Eller?

Välj ett upplägg som passar era behov:

  • skräddarsydda halv- och heldagsutbildningar
  • kortare färdigpaketerade föreläsningar online (webbinarier)
  • en onlinekurs

Börja med att läsa informationen nedan. Hör sedan av dig, så kan vi börja prata. 

Föreläsningar och workshops på plats: halv- eller heldag

Framgångsrik undervisning börjar med pedagogisk fortbildning. Skapa förändring i klassrummet - börja i höst!

Känner du igen dig i någon av dessa utmaningar?

  • Det är svårt att göra undervisningen tillgänglig och begriplig för alla elever.
  • Eleverna är inte tillräckligt engagerade, deltar inte aktivt och tar för lite ansvar för sitt lärande.
  • Individanpassning och differentiering i grupper med elever med många olika behov känns ofta överväldigande svårt.
  • Rättningshögar tycks aldrig ta slut, vilket är tids- och energikrävande utan att arbetet leder till ett bättre lärande.

Föreställ dig i stället det här:

  • Eleverna är aktiva, engagerade och känner sig trygga i lärmiljön. De deltar aktivt i diskussioner, övar och löser problem enskilt och i grupp, och tar ansvar för sitt eget lärande.
  • Dagliga rättningshögar har försvunnit. Varierande uppgifter och aktiviteter med inbyggd återkoppling är en självklar del av din undervisning. Återkoppling sker kontinuerligt, och du märker hur eleverna utvecklar sin förmåga till självbedömning och kamratstöd.
  • Digitala verktyg har en självklar plats i undervisningen och gör den mer effektiv och varierad. Eleverna använder tekniken som stöd för sitt lärande och du som ett verktyg för formativ bedömning och för att göra undervisningen mer tillgänglig och engagerande.
  • Individanpassning och differentiering sker naturligt i klassrummet och även utanför. Du har strategier och olika stöttande strukturer på plats. Du planerar didaktiskt för digitaliserade arbetsätt för att bl.a. frigöra tid till individuell handledning på lektionstid.

Varför anlita mig som föreläsare och lärarfortbildare?

Genom att anlita mig får ni inte bara en kompetent och erfaren föreläsare och utbildare, utan också en lyhörd guide för er kompetensutveckling.

Eva-Lott AhlSkolledare, Burlöv
Läs mer
Genom att anlita Ivana har vi fått kontinuitet och långsiktighet i vår kompetensutveckling. Ivana är mycket noga med att få en god förförståelse för verksamheten och lärarlaget hon ska möta. Hon har en förmåga att lyssna in och omsätta det man efterfrågar till intressanta och givande workshops och föreläsningar. Hennes långa erfarenhet och kunskap har gjort att vår satsning lett till fördjupad förståelse samt positiva förändringar i undervisningspraktiken och i förhållningssätt till lärande. Ivana följer alltid upp efter workshop/föreläsning för att se hur det har landat in. Det har då underlättat för att återkomma och ta tag i den röda tråden igen inför nästa steg i vår kompetensutvecklingsplan.
Britt-Marie SöderlindSkolledare, Borlänge
Läs mer
”Den bästa kompetensutveckling vi någonsin haft” är det samlade omdömet av den serie föreläsningar, workshops och grupphandledningar som Ivana har hållit hos oss under snart 3 terminer. Lärare, studiehandledare och en skolledare deltar i en stimulerande och givande fortbildning. Ivanas förmåga att väva ihop teori med konkreta exempel ger en stadig grund och förståelse för vuxnas lärande. För skolledning har det underlättat arbetet med att skapa samsyn och få igång samarbete mellan olika kompetenser. Under processens gång har arbetslaget utvecklat ett gemensamt pedagogiskt språk. En stor vinst är också en ökad förmåga att diskutera, reflektera och lära av varandra. Den glädje som arbetslaget upplever och visar i samband med fortbildningstillfällena saknar motstycke. Tack vare sin varma och humoristiska personlighet, särskilda förmåga att förmedla kunskaper och entusiasmera deltagarna, har Ivana gjort tydliga avtryck i verksamheten.
Kursdeltagare
Läs mer
Inspirerande! Ivana var kunnig, engagerad och rejält förankrad i verkligheten. Det märktes att hon hade en stor erfarenhet.
Kursdeltagare
Läs mer
Sååå nöjd! Jag skulle vilja spela in allt, så att jag kunde gå tillbaka och lyssna om och om igen!
Anna MalmstenLärare och konsult
Läs mer
För mig som lärare är den bästa belöningen att se att mina studenter utvecklas och lär sig. Därför strävar jag efter att vara top of the line i min undervisning. Att gå på Ivanas föreläsning är ett bra sätt att bli en ännu bättre pedagog.
Deltagare
Läs mer
"Jättebra fortbildning, jag hade inte tråkigt en enda sekund för innehållet var så varierande och givande. Man känner sig väldigt inspirerad."
Deltagare
Läs mer
"Fortbildningen löste upp lite tankar och det kändes som att saker och ting föll lite bättre på plats. Jag fick flera aha-upplevelser."
Deltagare
Läs mer
"En mycket givande workshop om formativ bedömning, och som vanligt med många konkreta tips. Alla som var med var mycket nöjda och tyckte att de hade fått mer "kött på benen" och en liten knuff i rätt riktning."
Deltagare
Läs mer
"Jag brukar alltid ha godis i fickan för att tröstäta när vi har föreläsningar är kurser, men idag har jag helt glömt bort dem. Så bra var det!"
Föregående
Nästa

Jag erbjuder lärarfortbildning inom följande områden:

  • Videogenomgångar och flippat klassrum
  • Formativ bedömning *
  • Testbaserat lärande *
  • Individanpassning och differentiering inom vux/sfi *
  • Tillgänglig distansundervisning
  • Alfabetisering, litteracitetsutveckling och språkutvecklande arbetssätt på sfi
  • Vuxnas lärande och motivationsarbete i klassrummet (i ett andraspråksperspektiv)

 

*Ett avsnitt om ChatGPT som stöd kan ingå.

Öka chansen att fortbildningen leder till förändringar i undervisningen genom att hålla lågan brinnande även efter fortbildningstillfället. Med hjälp av ett stödmaterial med reflektionsfrågor som underlag för fortsatta samtal i kollegiet får arbetslaget stöd att bearbeta och befästa kunskapen och observera sin egen undervisning.

För att maximera effekten ytterligare, rekommenderar jag att följa upp fortbildningstillfället med grupphandledning i kollegialt lärande (2 timmar online). Klicka på knappen nedan och läs mer.

Är det dags att förändra och utveckla era metoder och arbetssätt?

Jag är här för att stötta er. Boka ett kostnadsfritt samtal där vi kan prata om era behov, utmaningar och möjliga lösningar. Tillsammans kan vi skapa en framgångsrik undervisning som ger era elever verktygen de behöver för att lära och utvecklas.

Jag ser fram emot att höra från dig och att stödja dig och dina kollegor på vägen framåt.

Med känsla för lärande: ert och elevernas!

Ni får alltid ett personligt bemötande och vid behov ett skräddarsytt upplägg så att ni får just den kunskap och de verktyg som ni behöver för att lösa era specifika utmaningar. Innehållet i mina föreläsningar vilar självklart på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, men har fokus på klassrumsnära och konkreta exempel som ni kan använda direkt.

Föredrar ni en kortare föreläsning online? Titta på utbudet av färdigpaketerade föreläsningar längre ner på denna sida.

Färdigpaketerade inspirationsföreläsningar online

Kunskap, inspiration och klassrumsnära exempel i en väl avvägd blandning.

Är flexibilitet och effektivitet vad du söker för ditt arbetslag gällande fortbildning kring ett specifikt ämne? Då rekommenderar jag att du tittar på nedanstående färdigpaketerade och kostnadseffektiva alternativ i form av kortare föreläsningar online. 

Boka föreläsningen för ett eller flera arbetslag, på ett datum som passar er och till ett fast pris (se prislistan nedan).
 
Föreläsningarna sker via länk i Zoom och just nu finns det fyra stycken att välja mellan – tre på 60 min och en på 120 min. Vilken väljer du?
 
För att utöka effekten av föreläsningen, finns det alltid möjlighet att lägga till 30 minuter extra för frågor och samtal. Ett annat tillägg som jag rekommenderar för att öka föreläsningens fortbildande effekt är stödmaterial med reflektionsfrågor som underlag för efterföljande samtal i kollegiet. 
 
Pris: Mejla för prisinformation. Uppge föreläsningens titel och antalet deltagare.

Konsten att skapa trygghet och bygga relationer i en digital lärmiljö

Föreläsningen ger er en mängd praktiska hands-on-tips när det gäller distans- och hybridundervisning.

Huvudrubriker i föreläsningen:

  • Strategier för att skapa struktur och igenkänning på lärplattformen.
  • Tillvägagångssätt för att göra den digitala lärmiljön begriplig och tillgänglig för alla elever.
  • Tekniker för att tydliggöra instruktioner och förväntningar kring uppgifter.
  • Praktiska sätt att hjälpa elever planera sin tid och förstå vilken arbetsinsats som krävs.
  • Tips för att skapa olika kommunikationsvägar och forum för samtal online, enskilt och i grupp.
  • Enkla metoder för att bygga relationer och vara närvarande i kommunikationen online.
  • Sätt att främja gruppaktiviteter, samarbete och kamratstöd på distans.
 
Målgrupp: VUX/SFI, YH, GY
Längd: 60 minuter
 

Språkutvecklande arbetssätt
i ämnesundervisningen

Språk och kunskap hänger ihop.  Denna föreläsning klargör vad som menas med språkutvecklande undervisning och ger flera olika exempel och strategier för att lyckas med språklig stöttning i ämnesundervisningen och i yrkeskurser.

Huvudrubriker i föreläsningen:

  • Språkets roll för ämnesförståelse och kunskapsinhämtning
  • Klassrumsnära exempel och tips för att skapa en språkutvecklande lärmiljö i klassrummet
  • Didaktisk planering med fokus på språket i ämnet
  • Skillnader mellan vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk och strategier för att överbrygga glappet

 

Målgrupp: VUX, YH, GY

Längd: ca 60 min
(Önskas ett kortare eller ett längre upplägg? Hör av dig.)
 

Att undervisa vuxna – grundstenar för ett motivationsarbete i sfi/sva-grund

Denna mycket inspirerande föreläsning ger en kortfattad baskunskap om vilka faktorer som påverkar vuxna elevers vilja och ork att lära och utvecklas. Innehållet bottnar i skärningspunkten mellan vuxenpedagogik, litteracitetsutveckling, andraspråksinlärning och formativa strategier. Fokus ligger på framför allt 3 begrepp: motivation, investering och identitetsutveckling. Ur innehållet:

  • Vuxenperspektiv och resursperspektiv: Varför är det så viktigt?
  • Lärande, motivation, språk och identitet: Vad har de med varandra att göra och vad spelar det för roll?
  • Professionell kunskap: framgångsfaktorer och verktyg för ett motivationsarbete
 
Målgrupp: VUX/SFI, YH

Längd: 120 min inkl. paus

Individanpassning och differentiering

Denna föreläsning avslöjar ”hemligheten” med att klara individanpassning i heterogena grupper, nämligen genom att fokusera på individanpassning på gruppnivå (dvs. i helklass) och sluta planera för olika upplägg för olika elevers olika behov. Vi fokuserar på differentiering som strategi och pratar om stöttande strukturer som standard för att få fler elever att hänga med i undervisningen från start. 

Huvudrubriker i föreläsningen:

  • Tre strategier för individanpassning – en kort översikt som klargör begreppen
  • Differentierad undervisning – enklare än man ofta tror (tips och exempel på strategier)
  • Begreppet ”bredda basen” och hur man kan individanpassa proaktivt (exempel)

 

Målgrupp: VUX/SFI, YH, GY, GR

Längd: ca 60 min (Önskas ett längre upplägg? Hör av dig.)
 

ONLINEKURS: Flippat klassrum: din väg till elevernas lärande.
Individanpassa och öka delaktighet med videogenomgångar.

Självgående, med flexibla kursstarter. För enskilda lärare, mindre grupper och hela arbetslag. Välj mellan ett Baspaket eller en Skollicens.

Jag har länge drömt om att kunna erbjuda en fortbildning även till enskilda lärare och mindre grupper, oavsett skolform. Genom kursen Flippat klassrum: din väg till elevernas lärande. Individanpassa och öka delaktighet med videogenomgångar har drömmen blivit verklighet!

Onlinekursen om videogenomgångar och flippat klassrum passar dig som:

  • undervisar i grundskolan, på gymnasiet eller inom vux/sfi/yh
  • vill börja använda videogenomgångar och genom det utveckla sin undervisning men som inte vet var och hur man ska börja
  • använder redan filmade genomgångar mer eller mindre, men önskar jobba mer strukturerat och med en större pedagogisk medvetenhet
  • är nyfiken på metoden flippat klassrum (det omvända klassrummet) och sugen på att prova den i undervisningen

 

Till din hjälp får du 39 videoavsnitt i portionsstorlek (á 3-7 min) fördelade på 8 kapitel med en genomtänkt struktur. Sammanlagt får du ca 3,5 timme med videomaterial. 

Ett tips: Botanisera bland blogginlägg, poddar och videoföreläsningar

Här på min hemsida finns en gedigen samling länkar till material som finns publicerat på nättet och tillgängligt för alla.
Använd gärna materialet som underlag för era kollegiala samtal. Finns under "portfolio" i menyn.