5 digitala verktyg

för formativ undervisning

på distans

WEBBINARIUM

Varje dag under fem dagar bekantar vi oss med ett specifikt digitalt verktyg - med formativa glasögon på. Det blir 30 minuter per tillfälle och verktyg, måndag till fredag. Till varje digitalt verktyg får du en presentation med upp till 3 konkreta exempel på formativa arbetssätt och du får också möjlighet att ställa frågor efteråt. Men tänk på att vi fokuserar på exempel på vad du och eleverna kan göra med de olika verktygen, förvänta dig inte en workshop på "klicknivå".

Webbinariet består alltså av 5 lunchwebbinarier som innehåller konkreta exempel på hur de enskilda verktygen kan användas formativt i undervisningen. Varje genomgång avslutas med en frågestund.

Det här webbinariet passar bra som komplement till webbinariet Digitala verktyg för formativ bedömning.


Innehåll

  1. Hur kan vi använda skärm- och ljudinspelning för att ge återkoppling och stöd? Vi tittar på verktyget Screencastomatic och du får exempel och inspiration när det gäller att visualisera lektionsinnehåll och ge audiovisuella kommentarer till dina elever.
  2. Hur kan vi samla material och uppgifter samt synliggöra elevernas svar, lösningar och reflektioner? Vi tittar på verktyget Padlet som är en digital anslagstavla, en samarbetsyta och ett responsverktyg i ett. Du får exempel och inspiration på användning med dina elever.
  3. Hur kan vi använda ett digitalt responsverktyg som underlag för diskussioner och återkoppling? Vi tittar på Mentimeter och möjligheter att t.ex. kartlägga förkunskaper eller samla in reflektioner med hjälp av ordmoln, göra opinionsmätningar samt ställa öppna frågor, bildfrågor och frågor med fasta svarsalternativ. Du får se inspirerande och konkreta exempel på vad och hur du kan göra. Och varför.
  4. Hur kan vi effektivisera mängd- och färdighetsträning av ord och fraser? Vi tittar på verktyget Quizlet och hur vi med hjälp av det kan individanpassa elevernas repetition och ge dem möjlighet att öva multimodalt, interaktivt och med automatisk korrektiv återkoppling. Du får tips och konkreta exempel.
  5. Hur kan vi använda Youtube på ett effektivt sätt? Vi tittar på fördelar med att ha en egen videokanal på Youtube - för att kunna publicera, spara, organisera och dela videoklipp i undervisningen. Du får tips och inspiration för att bli en effektivare och smartare Youtube-användare.


Sagt av tidigare deltagare:

"Inspirerande. Bra upplägg med korta föreläsningar. Jag är lite bekant med verktygen sedan tidigare men fick ändå nya tips."

"Du ger utmärkta förklaringar och du stressar inte. 5 korta träffar var bra och effektivt. Absolut en av de bästa föreläsningarna jag varit med om."

"Jag är mycket nöjd med föreläsningsveckan och informationen har gjort mig mycket nyfiken på att prova verktygen."

Praktisk information

Kommande fasta tillfället i höst:
Vecka 50, måndag-fredag: kl. 12.30 - 13.00

Öppet för anmälan individuellt och för arbetslag.

Plats: Online via mötesverktyget Zoom. Läs mer om hur ett webbinarium går till HÄR.

Bokning för arbetslag enligt överenskommelse.

Målgrupp: lärare inom vux/sfi, skolledare

Längd: 5 x 30 minuter (ca 15 min genomgång, ca 15 min frågestund) under en vecka (mån-fre), totalt 2,5 timme.

Biljettpris: 540 kr exkl. moms/person

Vid en enskild gruppbokning av endast 5-6 deltagare är biljettpriset 600 kr/person exkl moms. Fler än 16 deltagare? Kontakta mig för prisuppgift.

Anmälan

Mejla till info@ivanaeklund.se och ange följande:

  • namn på webbinariet
  • datum/tid för webbinariet
  • antal anmälda personer
  • för- och efternamn (deltagare)
  • mejladress(er)
  • faktureringsuppgifter (faktureringsadress, organisationsnummer och referens till fakturan samt uppgifter för fakturering via e-post eller e-faktura)

OBS! Anmälan är bindande men ej personlig!

Webbinarium 5 digitala verktyg för formativ undervisning på distans