Formativt förhållningssätt till undervisning och lärande

WEBBINARIUM

Formativ bedömning ses ibland som en pedagogisk metod bland andra, men egentligen är formativ bedömning mer fråga om ett förhållningssätt och ett teoretiskt och praktiskt verktyg för att få ett helhetsgrepp kring vad som sker i klassrummet och hur det sker. Formativ bedömning påverkar - och utmanar - synen på vad undervisning och lärande kan vara. Detta är ett webbinarium som presenterar, förklarar och konkretiserar de viktigaste delarna i formativ bedömning och skapar på så vis en stadig teoretisk grund. Det handlar om 3 former av interaktion, 3 grundläggande processer och 5 avgörande strategier. Webbinariet innehåller teoretiska genomgångar, exempel och interaktivitet.


Innehåll

  1. Om en elev inte lyckats, hur kan vi ta reda på varför hen inte gör det? Vi undersöker 5 möjliga förklaringar till varför elever inte altid lyckas i skolan och diskuterar vilka faktorer som vi kan påverka genom vårt sätt att lägga upp undervisningen.
  2. Hur hänger Dylan Wiliams formativa strategier ihop med John Hatties synliga dimensioner för lärande? Vi tittar på och diskuterar hur strategierna hjälper oss att synliggöra om eleverna lär sig något, vad de i så fall lär sig och hur de helst kan lära sig ännu mer.
  3. Hur gör vi de 3 s.k. formativa frågorna till våra egna? Och hur får vi även eleverna att äga frågorna? Frågorna handlar om nuläget, vägen framåt och målet - som att gå över en bro. Vi diskuterar varför det kan vara bättre att prata med eleverna om kvalitetskriterier i stället för att använda ett så svårt och abstrakt ord som lärandemål och varför det är avgörande att tydliggöra dessa för eleverna.
  4. Hur ger vi återkoppling och vad ska vi återkoppla på och när? Vi fördjupar oss i 4 nivåer av återkoppling - återkoppling på uppgiftsnivå, processnivå, självregleringsnivå och berömnivå. Hur är det egentligen med att ge beröm? Och varför är det bra med exit tickets?


Praktisk information

Kommande fasta tillfällen:

6 oktober: kl 13.00-16.00

Öppet för anmälan individuellt och för arbetslag.

Plats: Online via mötesverktyget Zoom.

Bokning för arbetslag enligt överenskommelse

Boka webbinariet när det passar er, datum och tid enligt överenskommelse. Välkommen med er förfrågan! Mejla till info@ivanaeklund.se 

Målgrupp: lärare inom vux/sfi, skolledare

Längd: 3 tim inkl. två raster á 15 min och ett par stående mikropauser

Upplägg: Föreläsning blandad med gruppdiskussioner och praktiska aktiviteter.

Biljettpris: 600 kr exkl. moms/person.

Grupprabatter för arbetslag: Vid bokning av fler än 10 platser till ett och samma tillfälle utgår ett rabatterat pris. Just nu extra mycket boka-tidigt-rabatt (erbjudandet gäller t.o.m. 16 oktober):

11-20 personer: 10% rabatt (540 kr exkl. moms/person)

21-30 personer: 20% rabatt (480 kr exkl. moms/person)

Fler än 30 personer? Kontakta mig för mer info.

Önskar ni kombinera två eller flera webbinarier till ett flexibelt utbildningspaket? Se utbudet här. Kontakta mig för prisuppgift.

Anmälan

Mejla till info@ivanaeklund.se och ange följande:

  • namn på webbinariet
  • datum/tid för webbinariet
  • antal anmälda personer
  • för- och efternamn (deltagare)
  • mejladress(er)
  • faktureringsuppgifter (faktureringsadress, organisationsnummer och referens till fakturan samt uppgifter för fakturering via e-post eller e-faktura)
  • en eventuell rabattkod
  • eventuella frågor


OBS! Anmälan är bindande men ej personlig!

 
Om att delta i ett webbinarium

Webbinariet sker online i det digitala verktyget Zoom. Du får en länk och ett lösenord mejlad till dig som du klickar in på när det är dags för webbinariet. Under webbinariet varvas teoretiska genomgångar med gruppdiskussioner och gruppaktiviteter.


För att delta i gruppdiskussioner placeras du i så kallade ”breakout rooms”. Efter en avslutad gruppdiskussion återvänder du till det gemensamma mötesrummet för återkoppling i helgrupp.


Under webbinariet behöver du också ha din mobiltelefon till hands för att kunna delta i omröstningar via Mentimeter. Ibland ingår även praktiska aktiviteter med hjälp av några andra externa appar. En mer konkret information kommer i samband med anmälan.


Om det ingår arbetsmaterial av något slag, mejlas det till dig i förväg. Då förväntas du att skriva ut materialet och ha det tillgängligt under webbinariet.


Under pågående föreläsning kan du ställa frågor via chatten. Viktigt är då att chatten är inställd på ”Everyone”. Frågorna besvaras antingen under webbinariet eller under en frågestund i slutet.

Du ombeds att i samband med inloggning till webbinariet skriva ditt för- och efternamn. Detta för att kunna ha en virtuell namnskylt på dig under tiden.


För att kunna se varandra och underlätta kommunikation under gruppdiskussionerna är det önskvärt du har din webbkamera påslagen. Mikrofonen ska vara påslagen endast när du deltar i ett pågående samtal.


Dokumentation till webbinariet ingår och skickas via mejl efter webbinariet. Dokumentationen innehåller sammanfattningar och nyckelbilder från presentationen samt en läs- och länklista.