Det analoga i det digitala

20 tips för kunskapande distanslektioner och mänskliga videomöten

Jag är fast övertygad om att det behövs mycket mer än många pauser och breakout rooms för att både du och dina elever och deltagare ska känna att distanslektionen eller videomötet är en miljö där kunskapande kan ske och människor växa.

I ett fysiskt klass- eller mötesrum skapar vi variation och förstärker lärande med hjälp av digitala verktyg, men när vi möts i Zoom eller Teams så är plötsligt allt bara digitalt och vi själva bara små bildrutor på varandras skärmar. Jag tror att vi behöver tänka lite omvänt här och plocka in mer av det analoga och det fysiska när vi kunskapar på distans, helt enkelt för att inte tappa bort varandra som människor och för att fortfarande jobba och lära med alla våra sinnen. Trots och genom alla digitala lager. Går det ens? Ja, det går - genom att plocka in mer av det analoga i det digitala.

Med utgångspunkt i pedagogik och visuellt stöd bjuder jag på 20 inspirerande tips för hur du behåller en fysisk närvaro, skapar engagemang och värnar om det mänskliga i en digital miljö - innan, under och efter videomötet.



Önskar ni på skolan att göra mer av era distanslektioner och -möten?

Jag erbjuder online föreläsningar om konsten att planera för kunskapande distansundervisning och värdeskapande distansmöten där människor mår bra och kan växa. Föreläsningen handlar om att planera både tiden och rummet innan, under och efter distanslektionen eller distansmötet - på ett pedagogiskt sätt och med relationer i fokus. Förfrågan och offert--> kontakt 


TIPS 20

VAR EN ENGAGERAD MÖTESLEDARE 

IMG_7431jpg

Bild 20: Känslan spelar roll. Som mötesledare är du skyldig att vara engagerad, för bara en engagerad mötesledare kan få engagerade deltagare. Bäst blir det om både hjärnan (se bild/tips nr 1) och HJÄRTAT är med. Så utmana dina deltagare och ställ krav men tacka sedan och visa din uppskattning. Att rita ett litet hjärta och skriva ordet tack inuti och sedan visa upp det mot webbkameran precis innan ni säger hejdå kan betyda mycket för den sammanlagda upplevelsen. 



TIPS 19
BLI KVAR I RUMMET

IMG_7441jpg

Bild 19: Jag trodde aldrig att det skulle komma en tid då jag skulle sakna att skriva på en whiteboard - och se, det är just vad omställningen till videomöten och online föreläsningar har fört med sig. Med en fysisk TAVLA bakom mig i rummet har jag fler möjligheter att variera min presentation och behålla närvaro genom att minska antalet digitala lager mellan mig och mina deltagare.

Ingen whiteboard? Inget blädderblock heller? Att sätta upp ett pappersark på väggen eller på kylskåpsdörren funkar alldeles utmärkt. Även i det lilla kan det finnas en stor vinst.



TIPS 18

KAFFEAUTOMATSPRAT

IMG_7429jpg

Bild 18: Låt MUNNEN gå en stund innan videomötet kör igång enligt agendan. Ta en stund i början för att välkomna var och en på ett personligt sätt - säg hej och växla några ord med alla allteftersom de ansluter. Inför ett fysiskt videomöte på jobbet tar vi ofta vägen förbi kaffeautomaten. Nu finns det ingen kaffeautomat varken i Zoom eller Teams, men en stund för socialt småprat kan vi skapa oss ändå. De mår vi bara bra av.



TIPS 17
DIN DATORSKÄRM ÄR DIN SCEN

IMG_7438jpg

Bild 17: Den fyrkantiga skärmen på din dator är ett litet utsnitt av din egna fysiska miljö. Genom den bjuder du in deltagaren till rummet du befinner dig i. Hur påverkar SCENEN stämningen? Om vi tänker på det som deltagarna ser på skärmen som en scen, så innebär det att du faktiskt har ett tredimensionellt utrymme att laborera och kommunicera med. För att skapa variation under videomötet kan det vara värt att planera för hur du rör dig över din scen. Sitter du eller står du? Lutar du dig framåt eller bakåt i stolen? Vad kommunicerar du med att minska eller öka avståndet på det sättet? Står du på samma ställe eller kan du ta några steg bakåt för att t.ex. skriva på ett blädderblock? Vilken blir effekten och vinsten?

En annan sak som har med scen-symboliken att göra ä rekvisita. Det är kreativt att använda ett fysiskt föremål för att ge visuellt stöd åt ett resonemang, helt enkelt genom att visa upp föremålet mot webbkameran medan du pratar. Jag lovar att dina deltagare hajar till och blir mer uppmärksamma.  


TIPS 16

UPPLYST - MENTALT OCH BOKSTAVLIGEN

IMG_7426jpg

Bild 16: LAMPA. En glödlampa. Som lyser upp och upplyser. Ett värdefullt videomöte för mig är när jag känner att jag har lyckats tända ett ljus hos mina deltagare och gett dem möjlighet att få syn på sitt nuläge men även att kasta ett sken på vägen de har framför sig - efter videomötet. Jag anstränger mig alltid att med olika medel skapa ett mötesrum där vi mentalt och bokstavligen kan se varandra trots att vi sitter eller står rent fysiskt långt ifrån varandra. Att lära och vara produktiv kan man inte göra i ett mörker.

Första steget är att hitta på-knappen till lampan och det är ganska viktigt att alla hittar den innan videomötet, d v s genom att komma förberedda och införstådda med syfte och mål. Sedan är det också bra om lågan förblir tänd även efter videomötet, så att ingen tappar riktningen utan kan fortsätta framåt. 


TIPS 15
DOFTUPPLEVELSE I DET DIGITALA?

IMG_7399jpg

Bild 15: Dagens ord är NÄSA som symbol för luktsinnet. Dofter är så starkt förknippade med det analoga och fysiska att jag knappt ens har tänkt tanken att koppla samman dofter/lukter med videomöten - förrän Maja tog upp ämnet på tal under våra videomöten.

Jag tror att vi på olika sätt kan ”möblera” med doft i vårt fysiska rum där vi sitter under ett videomöte - även om kanske främst för vår egen positiva energins skull. Så streck på dig, byt om från mjukisbyxorna och ös på med parfym om du vill. Eller häll upp en kopp ljuvligt doftande kaffe eller te, ta fram en kanelbulle och ställ fram en blomma vars doft du tycker om. Och så småningom, när våren kommer, kan du öppna fönstret på vid gavel och känna doften av allt spirande där ute och vara glad. I alla fall om du inte är pollenallergiker, för då gör du helst tvärtom. Då vill du skona din näsa i stället. Så ja, luktsinnet spelar nog en roll även vid videomöten.


TIPS 14
SKONSAMT FÖR ÖGONEN

IMG_7395jpg

Bild 14: ÖGONEN får också jobba mycket vid videomöten och starka lampor och skärmljus tröttar ut, särskilt om skenet är vitt och kallt. Jag föredrar varmt, lite gulare ljus och ser till att inte ha lamporna precis framför ansiktet, utan strax ovanför. Annars riskerar jag både trötta ögon och huvudvärk.

Av omtanke för mina deltagares ögon använder jag i vissa sammanhang mörk bakgrund med vit text i mina presentationer, eftersom det lär öka läsbarheten på skärmen, samtidigt som det blir mindre av det skarpa, vita, tröttande skärmljuset.

Jag tycker också att det är viktigt att få bort så mycket text som möjligt från sin powerpoints - bilder bör vara det primära. De är skönare att se på och hjärnan få jobba på ett annat sätt när visuellt stöd ges.

Jag läste om en 20-20-20-regeln någonstans som jag gillar. Var tjugonde minut ska man låta blicken vila i minst 20 sek på någon som är längre bort än 20 cm. DEt tycker jag låter mycket vettigt.


TIPS 13
ENERGIGIVANDE PAUSER

IMG_7402jpg

Bild 13: Uppiggande MUSIK, leenden och rörelse i stående under en minut under ett videomöte kan göra susen för energin, både genom att kroppen ger dig ett påslag av endorfin som ökar känslan av välbefinnande, men även genom att blodcirkulationen ökar, vilket påverkar din koncentration positivt. Med endorfiner är det också så att de blockerar stresshormonet kortisol och det i sig är inte så dumt när du vill skapa bra relationer och trygghet på dina videomöten. Skönt att få lite skjuts på vägen, tycker jag.

Energigivande pauser med musik och dans har blivit ett stående inslag under mina föreläsningar, även nu när allt sker online. Det inte bara funkar, det är också väldigt roligt!

Om du vill börja med energigivande pauser och prova med lite rörelse till musik under dina videomöten, bjuder jag på min spellista på Youtube. Av de videoklipp som finns där tillhör det här och det här favoriterna. Båda är endast 1 min långa. Våga prova, bara kör :-)


TIPS 12

HÖR BRA MEN HÄNG INTE FAST

IMG_7358jpg

Bild 12: Att använda externa HÖRLURAR med mikrofon under videomöten har tekniska fördelar, för ljudet blir ju bättre. Om du dessutom har ett par trådlösa hörlurar, så slipper du att hänga fast i ett snöre. Och det är en fördel som ger dig frihet att röra dig över din digitala scen i ditt fysiska rum. Du kan backa några steg för att skriva på en tavla bakom dig eller på ett pappersark uppklistrat på kylskåpsdörren. Du trasslar inte heller in dig i sladden när du behöver visa upp bilder eller rekvisita mot webbkameran. 


TIPS 11

SKRIV FÖR HAND - MEN DIGITALT

IMG_7370jpg

Bild 11: Ett digitala verktyg som fungerar som en SKRIV- OCH RITPLATTA där man kan skriva och rita för hand är jättebra för främst tre saker:

  • som verktyg för snabb och enkel insamling av enkla svar från alla samtidigt
  • som en miniwhiteboard vid genomgångar/repetitioner
  • visualisera exempel, ge stöd

Skriv- och ritverktyg ingår i skolans/företagets molntjänst, så titta vad det är du har tillgång till om du inte vet det. Om du föredrar fristående appar eller webbaserade verktyg, så finns det ganska många att välja mellan. Använd skärmdelning eller delade dokument, så kan alla se.

Mina 6 bästa tips:

  1. OneNote i Microsofts Office-paket
  2. Google Keep i Google Drive (Google Classroom)
  3. Classroomscreen, har funktion för handskrift - se ett tidigare blogginlägg
  4. Padlet, har funktion för handskrift - se ett tidigare blogginlägg
  5. Miniwhiteboard, se ett tidigare blogginlägg
  6. Inbyggd whiteboard i videomötestjänsten Zoom (som alternativ vid skärmdelning)

TIPS 10

EN STJÄRNA TILL EN STJÄRNA

IMG_7312jpg

Bild 10: Vi människor vill känna att vi är sedda och vi vill bli bekräftade. Ett sätt att ge mina deltagare just den känslan är att jag i slutet av ett webbinarium ger var och en varsin STJÄRNA. En riktig sådan, fast virtuellt förstås. En liten stjärna av guldtråd som är ett gammalt julpynt i ett snöre. Innan dess använde jag en liten gul stjärnformad reflex. Enkelt, men verkningsfullt. Det blir leenden och skratt. Även så kan relationer online byggas och stärkas. En gest som går rakt igenom min skärm och ut på andra sidan till en annan människa. Som en utsträckt hand som de tar emot, ibland flera hundra kilometer bort. Vi är glada när vi säger hejdå.


TIPS 9

VÅRDA LJUDRUMMET

IMG_7313jpg

Bild 9: Ibland är det synd om ÖRONEN vid videomöten. Som de måste spetsas och jobba för att fånga vad någon annan säger. Tekniken är inte alltid öronens bästa vän, men det finns mycket du kan göra för att minimera störningar - för dig själv och andra.

Nr 1: Sitt i en lugn miljö. Undvik störande bakgrundsljud.

Nr 2: Använd headset. Justera ljudvolymen för in- och utgång.

Nr 3: Ha koll på mute-knappen. Tips för Zoom: Håll ner mellanslagstangenten när du vill inflika något (mikrofonen sätts/är på), släpp tangenten när du är klar (då återgår mikrofonen automatiskt till mute igen).

Nr 4: Prata inte i munnen på varandra. Det blir bara sååå jobbigt online! 

Nr 5: Fundera över om och hur du kan använda ljud som rekvisita eller verktyg i ett visst syfte. Kanske spela musik en stund då och då?


TIPS 8

TIDEN GÅR  - VAD GÖR DU MED DEN?

IMG_7302jpg

Bild 8: Tanken på KLOCKAN som styr ...  Livet, och även arbetstiden, är för korta för tidsödande videomöten som kanske inte ens leder nånvart. Till att börja med behöver du kanske inte boka videomöten som har 60 minuter som norm. Testa ett annat mått nästa gång och se vad som händer.

Genom att utnyttja tiden innan mötet för allas förberedelser, kan du utnyttja tiden under mötet på ett mer effektivt och ändamålsenligt sätt. Sedan finns det även tiden efter mötet att använda, den tiden hör också till. Tiden då vi sitter i Zoom eller Teams är inte per automatik synonym med själva mötestiden. För jo, mötestiden kan vara längre än tiden vi tillbringar i själva videomötet. Så, laborera med tiden före, under och efter videomötet. Fördela aktiviteterna och ta bättre vara på allas energi och engagemang - från förberedelserna över genomförandet till efterarbetet och återkopplingen. Måste de tre delarna vara i ett streck? Måste allt ske digitalt? Självklart inte.


TIPS 7

ALLA SKA MED! MEN VART?

IMG_7299jpg

Bild 7: Om man inte vet vart man ska, så vet man inte heller att man kommit fram. Tror att det var Nalle Puh som sa det och det är verkligen sant. Därför är det bra att ha en KARTA för sitt videomöte och på den markera vägen till målet. Och du, håll inte din karta hemlig för dina deltagare!

Kartan är något som alla deltagare borde få bekanta sig med innan de kommer till mötet - för att kunna följa med under mötet och inte gå vilse eller försvinna på vägen. Bra om alla vet var destinationen ligger. Alla ska ju med dit! Men det behövs också avstämningspunkter på vägen, särskilt om det finns korsningar eller om deltagarna hade olika lång startsträcka i början. Stäm av ofta och regelbundet, försäkra dig om att alla fortsätter på den gemensamma vägen mot målet. Gör en u-sväng eller backa om det behövs och fortsätt sedan tillsammans åt rätt håll igen. Om du har en bra karta, så hittar alla fram. Beslutet kan fattas, kunskapen inhämtas.


TIPS 6

SMART? DU BESTÄMMER HUR.

IMG_7293jpg

Bild 6: SMARTPHONE i kombination med videömöten är bra smart. Fast egentligen är det inte smartphonen i sig som är smart, utan vad du och dina deltagare gör med den.

Skapa engagerande aktiviteter med hjälp av denna fantastiska tingest - innan, under och efter videomötet. Dela omröstningar, bilder, ljud, video, dokument och länkar i realtid. Använd qr-koder i på förhand utskickade dokument och skapa på så vis en brygga mellan analogt och digitalt. Utnyttja mobiltelefonens smidighet och relativt stora skärm och bjud till videomöten utomhus eller i andra miljöer. Eller varför inte arrangera promenadmöten för pardiskussioner i stället för att sitta i breakout rooms?


TIPS 5

TEKNIK OCH TRYGGHET

IMG_7228jpg

Bild 5: PRATBUBBLAN är en symbol för att ge varje deltagare chans att höra bra och själv få/våga komma till tals och höras. Det handlar både om teknik och om trygghet och relationer. Alltså sådant som headset under mötet, men även t.ex. konsten att ställa frågor och få in svar.

Teknik: Använd headset. Om du inte har det, sitt inte för långt från mikrofonen. Undvik störande bakgrundsljud och prata inte i munnen på varandra - det förstärks online.

Trygghet och relationer: Tänk ut olika sätt att låta dina deltagare komma till tals - låt de tänka INNAN mötet (i ett rådrum som Maja och jag kallar det), så blir det fler pratbubblor UNDER mötet. Skapa system för att samla svar, synpunkter och reflektioner från alla på samma fråga samtidigt. Särskilt om gruppen är stor! Använd t.ex. flervalsfrågor med fasta svarsalternativ - då kan man även svara analogt med handen eller pennan och visa sitt svar mot webbkameran. Du vet, vi vill ju stanna kvar i det fysiska rummet så långt det går! Men digitala responssystem och samarbetsytor funkar också bra. Med korta, snabba avstämningar blir diskussionerna så mycket bättre!


TIPS 4

DIN DATOR RAMAR IN DIN SCEN

IMG_7220jpg

Bild 4: Jo, datorskärmen på din LAPTOP är din scen. Lägg lite omsorg på den innan mötet och påverka mötesdeltagarnas upplevelse. Kameran i ögonhöjd och ljuset framifrån eller från sidan är två grundläggande regler som är enkla att uppfylla. Bygg upp med böcker eller lådor och sitt aldrig med ett fönster bakom dig. Stå hellre än sitt - för energins skull.

Fundera även över hur det fysiska rummet - scenen - bakom dig ser ut och hur deltagarna kan tänkas uppleva “scenografin”. Vad skapar du för intryck? Ju bättre till mods dina deltagare känner sig på din scen, desto bättre kan de koncentrera sig på ditt budskap.


TIPS 3

VAR FYSISKT NÄRVARANDE I DET DIGITALA RUMMET

IMG_7229jpg

Bild 3: PENNAN är ett handfast föremål som kan göra abstrakta saker konkreta och greppbara, inte minst online. Eller kanske särskilt online! Med en penna kan du minska antalet digitala lager mellan dig och dina mötesdeltagare. Har du känt efter hur avståndet växer så fort du börjar dela skärm? Jag använder både en vanlig whiteboard och handritade lappar på mina föreläsningar online. Som det uppskattas!


TIPS 2

DET SOM INTE KÄNNS FINNS INTE

IMG_7217jpg

Bild 2: Din HAND med sina fem fingrar kan skapa och visa något fysiskt greppbart i en abstrakt och flyktig digital värld. Utnyttja det, låt handen vara med även online. Var fysisk och mänsklig i videomötet som möjliggör möten även om det finns skärmar och stort avstånd emellan oss. Tummen upp på det?


TIPS 1

PLING OCH RÅDRUM I HJÄRNAN

IMG_7208 2jpg

Bild 1: Arbeta med bildstöd för pling i HJÄRNAN. En kommunikation där ord och text har stöd i bilder fungerar bättre. Varför? Helt enkelt för att både det visuella och det verbala systemet i hjärnan aktiveras och förstärker varandra. Vi tänker ofta i bilder och bilder gör att vi minns bättre och tenderar att engagera oss mer. Det säger pling! Hjärnan är också en symbol för att skapa ett rådrum innan ett videomöte, så att alla kommer mentalt förbereda och kan vara aktiva under mötet - och bidra på riktigt.